Categorieën
lifehacks

Lijstjes

Waarom ik werklijstjes blijf maken

Zijn lijstjes een teken dat je je leven niet onder controle hebt of zijn ze juist een middel om controle te houden?

Zelf ben ik verslaafd aan het maken van lijstjes. Werklijstjes maken vooral, maar ook andere lijstjes: films die gekeken moeten worden, boeken die gelezen moeten worden, mensen die gebeld, gemaild of bezocht moeten worden, boodschappenlijstjes. Maar vooral werklijstjes, dus. En ik kan eigenlijk niet zonder. Er zijn tientallen dingen om te onthouden en te doen voor allerlei verschillende klussen en werkgevers.

Digitaal?

Ik heb vaak geprobeerd dat digitaal te doen. Met simpele lijstjes in een telefoon of uitgebreide digitale “totaaloplossingen”, zoals Trello, Remember the Milk of Wunderlist. Maar op één of andere manier lukt dat niet en werkt dat niet lekker. Nu maak ik lijstjes op losse A4-tjes (niet heel handig). Of in een schrift of schrijfblok dat ook voor andere notities en verslagen gebruikt wordt (in zijn eenvoud nu mijn favoriete aanpak). Het blijft meestal niet bij één lijstje. Ik heb er vaak meerdere tegelijk in gebruik, zoals het lijstje “deze week” en het lijstje “morgen”. Ook een lijstje voor “dit weekend” of een lijstje per project of werkgever komt regelmatig voor.

En ja, zo’n lijstjesleven kost ook tijd. Lijstje moeten gemaakt worden, opgeschoond, herschreven, samengevoegd, gecontroleerd. Maar het geeft mij de rust dat ik niets vergeet. Alles wat me te binnen schiet of wat langs komt en waarvan ik denk dat ik het moet onthouden komt op een lijstje.

Darious Foroux

Maar er zijn mensen die er anders over denken. Zo las ik onlangs een blogpost van Darious Foroux met de titel “Stop using a to-do list”.

Hij geeft toe dat een to-do lijst best kan werken. Er is zelfs wetenschappelijk bewijs dat van het noteren van taakjes een geruststellend en kalmerend effect uitgaat. Maar zelf gebruikt ie ze niet meer. “Want”, zo zegt hij: “wanneer ik niet kan functioneren zonder to-do lijst dan heb ik blijkbaar geen controle over mijn leven. Mijn leven moet zo simpel en gestructureerd zijn dat ik zonder kan.” Hij zegt daarbij geïnspireerd te zijn door niet de minste: Peter F. Drucker, de managementgoeroe. Het motto is: wanneer je iets vergeet te doen omdat het niet op een lijstje staat, moet je je dan niet afvragen of je wel de goede dingen aan het doen bent.

There is nothing so useless as doing efficiently that which should not be done at all
Peter F. Drucker

Foroux geeft een aantal tips die volgens hem to-do lijstjes overbodig maken. Zoals: doe dingen die minder dan 5 minuten kosten meteen (komt dat niet uit Getting Things Done van David Allen?), bouw vaste routines in (op welke dagen je gaat sporten bijvoobeeld) dan hoef je ze niet op een lijstje te zetten, bepaal 3 of 4 doelen voor je volgende dag en zet belangrijke afspraken in je agenda.

Met name die laatste twee suggesties komen toch aardig in de buurt van wat ik met mijn lijstjes doe en beoog. Het is niet voor niks dat ik lange lijstjes soms in kleinere stukken breek en “morgen” als eerste lijstje gebruik. Natuurlijk moet je zo nu en dan stilstaan bij je werk en de manier waarop je het doet. Maar het overboord gooien van to-do-lijstjes hoort daar wat mij betreft niet bij. Zo’n lijstje is juist goed om je hoofd leeg te houden en je te kunnen concentreren op het èchte werk.
En zeg nou zelf: is het niet geweldig bevredigend om gedane taken af te strepen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *